van Permberton naar Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu van Permberton naar Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

van Permberton naar Fremantle

Door: carmenendolf

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

29 November 2009 | Australië, Fremantle

Hallo allemaal,

We zijn een paar dagen niet in de gelegenheid geweest om te internetten maar nu is het weer mogelijk. Hieronder komt dan weer een verslag over de afgelopen 4 dagen.

25/11 Pemberton
Pemberton is een oud stadje dat geheel afhankelijk is van de houtindustrie. De huizen zijn ook allemaal van overnaadse planken gemaakt in een beetje ouderwetse stijl(1850), ze lijken heel klein als je er voor staat, maar als je dan via de zijkant kijkt zie je dat de allemaal een verlaagde grote uitbouw aan de achterkant hebben. Zelfs nieuwe huizen worden in dezelfde stijl gebouwd.
Wel heel leuk om doorheen te lopen, het lijkt wel of de tijd stil heeft gestaan.

Ik weet niet of jullie het hebben gezien in het vorige verslag maar in Pemberton was het behoorlijk koud slechts 17 graden, en echt waar regenbuien. Vannacht is het weer ineens omgeslagen dus nu maar T.shirt aan en regenjacks mee.

Vanochtend zijn we naar het treintje gegaan we waren natuurlijk veel te vroeg (9.30) de trein ging pas om 10.45 uur dus eerst hebben wij de vorige mail maar gestuurd en is het gelukt om een groot aantal foto's door te sturen. Het treinritje was erg leuk ca 1.45 min over 6 bruggen en in het midden zijn we gestopt bij de watervallen eindpunt was Warren Bridge, toen we terug in Pemberton waren kregen we toch wel een beetje trek en naast de spoorovergang was een backery, dus hebben we toegegeven aan een nieuwe verslaving " Meat Pie's). Na dit heerlijke smikkelen en smullen zijn we op weg gegaan naar Hameling Bay en het wordt haast saai om te schrijven de rit op zich was weer geweldig mooi, na 20 km moest Dolf plotseling stoppen ( echt in de ankers gaan) omdat een Emu besloot over te steken. We zouden de haast vergeten te schrijven en maar we zitten echt midden in de "flowering season" alles staat in bloei, schitterend gewoon bij ons betaal je blauw aan de bloemen die hier in het wild staan. Over de bomen van gisteren kregen we in de trein veel informatie van de gids, zoals dat Karribomen tot 90 meter hoog kunnen worden en dat ze 160 ltr water per dag per stuk gebruiken ( over nathalzen gesproken), we hebben onze eerste slang gezien, die was zo stom om midden op de weg te gaan liggen, gelukkig heeft het beest het overleefd alleen was het jammer dat wij niet op tijd konden stoppen om hem/haar vanuit het raampje van de camper te kunnen fotograferen. Verder zijn we nog wezen kijken bij de "Beedle Up Falls" een prachtige waterval en Dolf heeft foto's genomen vanaf een touwhangbrug. Na een uurtje kwamen wij bij Hameling Bay aan bleek de gehele camping door een school afgehuurd te zijn, het schooljaar loopt nu op het einde, dus gaan de hoogste klassen allemaal op kampweek. Op deze camping had een school voor verstandelijk beperkte kinderen hun keuze laten vallen. De receptioniste adviseerde ons om door te rijden naar Augusta dat 16 km verderop ligt. Op de Flinders Bay Beach camping hebben we een mooie grote plaats gekregen, van ca 10x20 mtr en alle plaatsen zijn omheind door manshoge bloeiende struiken, hetgeen heel veel privacy geeft. We zijn na het instaleren naar het strand gelopen. Heel mooi strand met heel fijn zand en rotsen en toen zag ik (Carmen) ineens 3 vogels/Pinguins op een rots in zee zitten. Met de telelens foto's genomen en bij het uitvergroten bleken het geen Pinguïns maar een soort aalscholvers te zijn maar dan met de kleur van pinguïns. Het is overigens nog steeds koud, moeten s'avonds echt lange broek en fleece trui aan.

26/11.
Vandaag een mooie tocht gemaakt eerst naar Cape Leeuwin vuurtoren, Cape Leeuwin en Flinders Bay tot Cape Beaufort wordt ook wel de "Stormy Coast" genoemd, en dat klopt, hier komen de Zuidelijke Oceaan en de Indische Oceaan bij elkaar en dat geeft ruzie in het water en de lucht.
Daarna naar het "Waterrad" dit waterrad en de toevoergoot waardoor het water vanuit de bron in de heuvels naar de zee stroomt is helemaal van hout gemaakt. Op deze manier haalden ze water vanuit de heuvels om cement te maken voor de vuurtoren, nu is het waterrad geheel versteend door het kalkrijke water.
De tocht ging verder door het NP Cape Leewin Naturaliste een heel afwisselend gebeuren dwars door een Karri woud en daar stonden ook zgn. zeepbomen, de aboriginals gebruikten deze bomen om zich zelf te wassen, als je de blaadjes tussen je handen wrijft en er water bij doet krijg een soort van zeep. Er groeien daar ook Peppermint bomen die bladen gebruik je om op te kauwen en zo je tanden schoon te maken.
Bij Margaret River veranderde het landschap hier vind je de ene winery na de andere, toen we in Brunsborough aankwamen wilde we kijken of we nog een walvistour konden boeken, helaas ze waren al weg ( de walvissen dan) dat was dan jammer maar helaas. Morgen gaan we door naar Freemantle ( Freo)

27/11
Redelijk vroeg vertrokken uit Augusta, het klinkt eentonig maar het was weer een wisselende en prachtige tocht. We hebben nog even een zijstapje gemaakt, we hadden in een folder gelezen over een speciale “sheepfarm” waar ze ook een winkel hebben met allerlei UGG’S producten, ik wil eigenlijk wel een paar laarzen kopen, die zijn hier veel voordeliger dan in Nederland . Nou dat viel vies tegen, weinig keuze alleen de basic modellen en die zijn echt spoeg lelijk en dat voor een prijs, nou dan kan ik ze beter op de Meent in Rotterdam kopen, dus maar niet gedaan. Na ongeveer anderhalf uur kwamen we weer bij de oceaan aan de Indische deze keer. Dit is een heel andere zee, veel rustiger. Na diverse toeristische routes (scenic routes) aangekomen in Woodmans Point Holliday Park. Omdat Dolf in een folder gelezen had dat er in Freo een tocht met een 3master gemaakt kan worden, bij de receptie gevraagd of die excursie daar geboekt kon worden. De mevrouw kende deze tocht niet, maar ze zou met alle plezier gaan informeren voor ons. Als wij nou gewoon de camper neer gingen zetten en over een uurtje terug zouden komen wist ze misschien wel wat meer. Zo gezegd zo gedaan, en inderdaad de mevrouw had contact met de maatschappij gehad, in de eerste instantie kreeg ze geen telefonisch contact, dus heeft ze gemaild en daar kreeg ze wel antwoord op. Morgen zou de eerste zeiltocht van het seizoen beginnen, één in de ochtend en één in de middag. Alleen was het niet mogelijk voor haar om een reservering te maken. Dit is nu echt weer een voorbeeld hoe vriendelijk en behulpzaam en hoeveel moeite de Aussies voor je willen doen. Wij hebben besloten om dan morgenochtend zo vroeg mogelijk naar Freo te gaan en ter plekke te kijken of we de middagtocht zouden kunnen boeken.

28/11
Vanochtend met de bus naar Freo gegaan, we waren om ongeveer 10.00 uur bij het kantoor van de "Leeuwin Ocean Company" en hebben gevraagd of er nog plaatsen aan boord waren van de Leeuwin II een driemast Tallship.
Gelukkig was er nog plaats voor ons ze vroegen eerst $190,-- maar na het noemen van de leeftijd ( van Dolf) werd het $120,-- voor ons beiden. Om de tijd te overbruggen die we hadden voordat we aan boord konden gaan, zijn we maar even de overdekte markthallen ingegaan, die zijn gevestigd in oude loodsen, en uiteraard vind je hier veel eet en drinktentjes plus de gebruikelijke meuk zoals souvenirs, kleding etc etc. Het was wel gelijk een mooie gelegenheid voor Dolf om een nieuwe batterij in zijn horloge te laten zetten.

Aan boord van het schip bleek dat de bemanning bestond uit een vrouwelijke kapitein, een mannelijke first mate en 4 vaste bemanningsleden, de rest bestaat uit 8 vrijwilligers ( de mensen met de rode T shirts.) Wat heel leuk is om mee te maken, elke order tegen de roerganger wordt door hem herhaald en weer terug gegeven met bv zoveel graden bakboord gedaan, en dit wordt dan weer bevestigd, net zoals je wel op een film ziet. Met die bemanning en 50 gasten gingen we de zee op, in de haven nog op de motor, maar zodra we buitengaats waren werden de zeilen gehesen. Dat is zwaar werk en er werden dan ook vrijwilligers onder de gasten geronseld. Na een uur werd aangegeven dat de lunch klaar was, die zat weer bij de prijs inbegrepen, net zoals koffie, thee en frisdrank. Ook was er gratis zonnebrand middel voor iedereen, en je werd dan ook aangespoord om dit regelmatig te gebruiken. Tijdens de lunch en zag Dolf eerst een duikboot in de verte varen, en even later kwam de kreet " Whales" en hebben we ongeveer een half uur samen met 3 Whales opgevaren. Helaas werd het tijd voor de terugvaart, zo hebben we 3 fantastische uren gezeild en met het afmeren erbij 4 uur op dit schip doorgebracht. Een dag met een gouden randje. Daarna hebben wij nog even de Catbus (hop on hop off line )genomen. Dit is het gratis openbare vervoer in het centrum net als in Perth en Melbourne, en je hebt gelijk een stadsrondrit. Overigens betaal je hier voor een familiedagkaart voor de hele regio openbaar vervoer slechts $8.20, moet je in Holland mee aankomen voor een hele familie met kinderen onbeperkt openbaar vervoer in de regio en dat voor ca 5 Euro per dag. Aan het eind van de middag hebben we onze eigen bus genomen en waren om ca. 17.00 uur op de camping en daar heerlijk genoten van een biertje en een wijntje.
Morgen gaan we naar Cervantes.
Tot de volgende keer.

Groetjes Dolf en Carmen.

• 29 November 2009 - 07:59

Martijn:

Jullie halen wel iedere keer alles uit de dag! Vroeg opstaan, hoop kilometers rijden, veel bekijken. Een actieve vakantie!
    Jullie zijn goed bezig hoor!

• 29 November 2009 - 09:30

Gerri And Jim:

Hello Carmen and Dolf.
    So good to read that you are enjoying your Ausie holiday.We think of you all the time especially during happy hour. All is well with Gerri.Cheers Gerri and Jim.

• 29 November 2009 - 09:30

Bea:

Wat een leuke bezigheid al die reisverhalen/avonturen van jullie te lezen. Tot de volgende, groetjes.

• 30 November 2009 - 08:50

Paul En Edit:

Jullie maken er weer een schitterende tocht van! Heerlijk om telkens "bijgepraat" te worden.
    Hartelijke groet, Paul en Edit

• 30 November 2009 - 14:10

Ronan:

Wat een avonturen allemaal! En hier zit ik dan in ons kikkerlandje opgekropt met jaloezie-gevoelens, terwijl ik pillen van boeken moet lezen voor mijn tentamens..
    Leuk om al die verhalen te lezen, zou zo de vliegtuig in willen springen om jullie kant op te komen. Veel plezier nog de komende weken!

Groetjes, hulpslagertje Ronan