Nog steeds Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Nog steeds Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Nog steeds Langkawi

Door: carmenendolf

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

31 December 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal, hier is weer een verhaaltje van ons.

27/12
Om 8.40 uur opgehaald voor een Mangrove tour, na nog enkele andere mensen opgehaald te hebben zijn we naar de Noordoostkant van het eiland gereden en om ca 10.00 uur aan boord van het aangepaste vissersbootje gegaan. We waren met 11 passagiers, 1 schipper en de gids. Na 10 minuten varen zijn we aangekomen bij de "Bat Cave" in deze grot waren ? duizenden vleermuizen, van groot tot klein en uiteraard stalagmieten en -tieten. Bij de uitgang van de grot waarschuwde de gids voor de apen, dat deed hij geen moment te vroeg van er waren er vele tientallen. 1 van de apen wilde graag zien welke soort lens Dolf op de camera had want hij zat vanaf ongeveer 10 centimeter zeer nieuwsgierig in de lens te kijken. Het zijn voor de kenners "Makaken". Na een korte wandeling zijn we weer aan boord gegaan en naar een visfarm gevaren. Daar wordt in grote bassins onze vis gekweekt "Tilapia" etc er waren diverse showbasins met o.a. Rifsharks tropische vissen en ook degenkrabben. In het Maleis heten ze
"horse shoe crabs" het zijn prehistorische beesten die bij ons alleen in de aquaria van dierentuinen te zien zijn, maar hier is het ook een lekkernij, weer aan boord moesten we zwemvesten aantrekken want we gingen naar open zee. Zo'n boot heeft een 250 pk buitenboord motor en het gaat "verdomd" hard, we gingen naar een leuk strandje waar je wat kon zwemmen of wat wandelen, aan de horizon zagen we het vaste land van Thailand. Na de terugtocht naar de rivier zijn we aangekomen bij een drijvend visrestaurant waar de lunch al op ons wachtte, hierna zijn we weer door de mangrove bossen gevaren en kwamen we bij een tunnel aan "de Crocodil Cave" waar al jaren geen krokodil meer aanwezig is. Even laten zagen we aan de kant een hele grote Lizzard die na even rond gekeken te hebben snel omhoog klom en in het oerwoud verdween. Later hebben we er nog eentje gezien en die was de rivier aan het overzwemmen. In een zijarm van de rivier gekomen waar veel "Sea Eagles" wonen, we hebben er heel veel gezien die op vissen aan het jagen waren dus hele mooie plaatjes kunnen schieten. Wat ons opviel is dat er bijna geen muskieten waren, de gids vertelde dat het niet zo vreemd is omdat de rivier en mangrove uit zoutwater bestaan en dat vinden die beestjes niet lekker. Hierna was het full speed naar de steiger en uiteraard naar het busje voor de terugweg. In het hotel aangekomen waren we net op tijd binnen voordat de dagelijkse tropische regenbui viel, dan zie je over de zee een muur van water aankomen en zo'n buitje kan ongeveer een uurtje duren en is niet te vergelijken met een regenbui in Holland.

28/12
Omdat we een Coral Tour hadden geboekt moesten we vanochtend voor onze nieuwe vakantie begrippen zeer vroeg uit de veren, nl 6.30 uur liep de wekker af voor het ontbijt. De bus zou om 7.55 uur voorstaan "op z'n Maleis" is dat dan gewoon 8.25 uur. Met het boeken van de tour gisteren vonden we het enigszins vreemd dat onze paspoortnummers absoluut noodzakelijk op het boekingsformulier moest worden vermeld. Maar op de Jetty in Kuah aangekomen bleek het dat we door de douane moesten aangezien het eiland in Internationale wateren lag. Het schip, een soort van speed catamaran, deed er ongeveer een uur over om bij het eiland in de Adamanzee te komen. Daar was een enorm groot overdekt drijvend platform ca 200 mtr van het strand en er was voor iedereen snorkels, maskers en vinnen voor handen, dus we konden onze lol op met snorkelen. Na zo'n anderhalf uur gesnorkeld te hebben over waanzinnig mooie koralen, en ontelbare vissen van 2 tot 30 cm in alle kleuren van de regenboog gezien te hebben, zijn we eruit gegaan voor de lunch. En we mogen wel zeggen dit was een uitstekend verzorgde lunch in buffetvorm. Daarna weer vinnen aan snorkel op en het water in. We zagen ook een hele familie zee-egels met sommige met wel 25 cm lange stekels, dan probeer je echt heel hoog te zwemmen en je armen langs je lichaam te houden, ook nog zeekomkommers gezien en ik (Carmen) heb nog een grote "Clamp" van ongeveer 20 cm gezien. Dolf heeft een onderonsje met een Reefshark van zo'n 1,5 mtr gehad, die zwom op ca 3 meter van hem vandaan. Om 3 uur moest iedereen weer aan boord van het schip zijn voor de terugtocht, terwijl we zaten te wachten op een groepje duikers die op de terugweg waren (je kunt nu eenmaal niet zeggen blijf maar lekker vannacht op het eiland en tot morgen zelfde tijd zelfde golflengte) zagen we nog enkele barracuda's, dat zijn roofvissen die in principe in groepen jagen.
Om 18.00 uur terug in het hotel, doodmoe maar wel heel voldaan. O ja, Dolf heeft nog een nieuwe toeristische attractie geprobeerd te maken (zie foto) niet, zoals nu al normaal gevonden wordt, zwemmen met dolfijnen etc, maar iets nieuws, zwemmen met je gevulde portomonaie in je zwembroek, dan heb je later nog wat te doen zoals geld drogen, gelukkig zijn onze rijbewijzen en creditcards van plastic.