Reisdag 31 - Reisverslag uit Townsville, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Reisdag 31 - Reisverslag uit Townsville, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Reisdag 31

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

28 Mei 2016 | Australië, Townsville

Zondag 22 mei ’16
Nog vergeten te vermelden in het vorige verhaal dat die hertshoornplant op die boom op Frazer Island ruim 1 mtr in diameter was, ( mijn moeder had vroeger zo’n hertshoorn als kamerplant en die was voor Nederlandse begrippen met pakweg 35 cm diameter al heel groot) en het is geen parasiet, ze gebruiken de bast van de boom alleen maar als houvast de boom merkt daar niets van. Vandaag een redelijk lange rijdag naar Rockhampton gemaakt, het weer was perfect voor te rijden, bewolkt niet koud maar ook niet te warm.

Maandag 23 mei ’16
Vanuit Rockhampton naar MacKay gereden, we zijn de steenbokkeerkring (Capricorn) gepasseerd, dus nu officieel in de tropen aangeland. De highway was weer lekker ouderwets 1 baan heen en 1 terug en hoe verder naar het noorden hoe rustiger het weer op de weg wordt. We hebben 2 enthousiaste fietsers gespot onderweg én een malloot die aan het hardlopen was en dat allemaal op de Bruce Highway. Nu lekker een rustig middagje op de camping in MacKay, morgen gaan we naar Airlie Beach, daar staan weer een aantal tourtjes op het verlanglijstje.

Dinsdag 24 mei ’16
Vandaag maar een kort ritje ca 145 km, maar wel via een alternatieve route via Marian door de enorme suikerriet plantages naar Proserpine en daarna weer via de M1 ( gewoon voor ons een provinciale weg) naar Airlie Beach. We zitten nu op de White Sunday’s in het plaatsje Airly Beach, de White Sundays is een enorme groep eilanden voor de kust, in tegenstelling van wat je van de naam zou verwachten zijn die eilanden helemaal niet wit maar groen en dik begroeid met bomen en struiken, met af en toe een schitterend wit strandje. We staan op Ilsland Gateway Top Tourist caravan park, een als een tropische tuin aangelegde, schitterende camping met rondom de Hibiscusstruiken, Palmbomen uiteraard “gumtrees” en om je heen gala’s en steltloperige vogels, lijken wel een beetje op de Amerikaandse “roadrunner” prachtige kleine bontgekleurde parkietjes, zwarte kakatoe’s en hele kleine duifachtige vogeltjes echt te veel om op te noemen. We staan hier minimaal 3 nachten en voor morgen hebben we een tour geboekt op een catamaran zeilschip de Illusions en gaan we o.a. naar Blue Pearl Bay en Hayman Island. We hopen onderweg dolfijnen te zien, voor de walvissen is het nog iets te vroeg in het seizoen, maar wellicht kunnen we als we aan het snorkelen zijn schilpadden zien en het Blue Pearl Bay moet een schitterend koraalrif zijn.) Oja we merken echt dat we in de tropen zitten, het is warm, niet heet maar gewoon heerlijk en de luchtvochtigheid is perfect, vandaag een grote was gedraaid, beddengoed etc en alles was binnen 1 uur kurk droog.

Woensdag 25 mei ’16
Om 7 uur in de ochtend aan de poort van de camping staan om te worden opgehaald door de jawel in eigen persoon de eigenaar en skipper van de catamaran de Illusion, de hele groep die vandaag mee zou varen bestond slechts uit 16 personen, dus lekker rustig en volop ruimte aan boord. In de ochtend was het vrijwel windstil en veel bewolking, maar gaanderweg klaarde het op en kregen we genoeg zon. Het was eerst 1 ½ uur varen naar Hayman Island helaas wel op de motor en voor de lol werd toch het grootzeil gehesen. Op Hayman Island zie je vooral hele grote zeeschilpadden, stom genoeg hadden we onze eigen flippers en duikbril niet meegenomen, ze hebben het altijd ook aan boord maar helaas van een bedroevende kwaliteit, ik (carmen) kreeg een paar flippers en bij de eerste de beste slag vloog het ding uit, dus jammer maar helaas, werd dat een beetje met het kontje in de zee blijven zitten, de stroming was te sterk om zonder flippers dieper het water in te gaan, en die lieverd van een Dolf bleef dus maar solidair met mij aan de kant zitten. Aan boord kon ik wel een ander paar flippers krijgen, maar daar zaten scheuren in de hiel dus daar had ik al helemaal geen vertrouwen meer in. Maar er komt nog genoeg gelegenheid om het onderwater leven te bekijken en te fotograferen.

Donderdag 26 mei ’16
Voor de tocht met, zoals het genoemd werd een tallship van 62 feet , de Providance moesten we al om 6.45 aan de poort staan, ja ja je moet er wat voor overhebben als je een hele dag wilt varen, ook nu weer een klein gezelschap van 16 personen wat wel prettig is voor de ruimte aan boord. Deze tocht ging naar Tongubay voor een bushwalk naar de Hinled lookout en de whitesand (zgn poederzand) bij Betty’s beach en naar Dumbell Island waar gesnorkeld op het rif kon worden. Deze keer dus wel onze eigen snorkelspullen meegenomen. Het snorkelen was heerlijk het water is pakweg 27 graden lijkt wel of je in een koel bad ligt, maar het zicht onderwater was wat slecht, dit kwam door de coral spawn, in deze tijd spuugt het coraal zeg maar zaad uit en dat zweeft door het water, jammer dat het zicht niet helder was want er was zo’n diversiteit aan koraal en vissen. Maak ook hier geldt weer er volgen nog vele snorkel gebieden. We waren pas om 6 uur die avond terug op de camping, behoorlijk gaar van de hele dag op zee, maar we hebben er enorm van genoten.

Vrijdag 27 mei ’16
Vandaag naar Townsville gereden 275 km, op de camping aangekomen bleek dat we een probleem met de elektriciteit hadden, eerst dachten we dat het aan de “paal” lag, dus naar de receptie dat er geen stroom op de site was, volgens de mevrouw klopte dat niet maar ze stuurde haar man wel even langs, die controleerde de paal en die werkte gewoon goed, de stroomkabel op diverse andere plaatsen geprobeerd maar nee hoor, geen stroom in de auto. Bij de camping baas een andere kabel geleend om te kijken of het aan onze kabel lag, nee dus de hoofdschakelaar sloeg steeds uit. Naar Apollo ( de camperverhuur maatschappij) gebeld, en eindeloos heen en weer gepraat, heb je dit gedaan, heb je dat gedaan, tot ik op een gegeven moment een beetje nijdig begon te worden en de meneer van Apollo begreep dat we echt een probleem aan het krijgen waren, hij heeft een elektricien gebeld maar die kon pas zaterdagochtend langs komen, en er werd ons gevraagd kun je in de camper overnachten of niet. Ik heb aangegeven dat wij absoluut stroom nodig hebben voor Dolf’s cpap apparaat en dat hij zonder dit ding niet kan slapen en aangezien het zeer “”heet”” is, vinden wij slapen zonder airco sowieso geen optie. Daarom konden wij op de kosten van Apollo in een cabin gaan overnachten.

Zaterdag 28 mei ’16
Heerlijk in een ge-aircode cabin geslapen, om half 8 de elektricien gebeld en die gaf aan dat hij pas rond 10 uur bij ons kon zijn omdat we niet konden weten hoelang het allemaal zou gaan duren én of het probleem verholpen kon worden hebben de cabin nog maar voor een dagje bijgeboekt. En natuurlijk alsof de duivel er mee speelt, stopt die man de stekker in een paal en het werkte weer allemaal, gelukkig had de campingbaas gisteren gezien dat de stroom echt niet werkte en dat de hoofdschakelaar steeds uitsloeg, en dat ook tegen de elektricien vertelde, want we vonden ons behoorlijk voor paal staan. In elk geval heeft hij de hoofdschakelaar vervangen en het contactpunt buiten helemaal nagekeken of er geen losse draden waren, dus als het goed is werkt alles de komende tijd weer helemaal goed.

• 28 Mei 2016 - 07:23

Martijn:

Wat een mooi verhaal weer! Jullie plukken de dag(en)!

• 28 Mei 2016 - 08:47

Henk En Riet:

goede morgen

wat een afmeting van de hertshoorn hebben wij vroeger ook vaak gehad.
    mooie oplossing van die andere slaapplaats.fijn dat het nu opgelost is met zulke temp.is airco geen luxe.groeten.

• 28 Mei 2016 - 10:09

Paul En Edit:

Mooie tochten hebben jullie gemaakt! Liefs!!

• 28 Mei 2016 - 14:09

Inge Bonsma:

Wat een reis Carmen en wat een mooie foto's!
    Ik vind het ook zo stoer, zo met z'n tweeën aan de andere kant van de wereld.

Liefs,
    Inge

• 28 Mei 2016 - 16:17

Gerri And Jim Kornaat:

Hello Carmen and Dolf,
    Great to see you are having a great time.
    Cheers Gerri and Jim.

• 29 Mei 2016 - 12:44

Hans En Karin:

Wat een avonturen weer allemaal!
    Fijn dat de camper het weer goed doet want die heb je HEEL erg nodig met deze reis en een beetje koelte op zijn tijd is ook fijn.
    Konden jullie het huisje nog afzeggen voor de tweede dag?
    We kijken weer naar het volgende verslag uit!
    We vinden jullie avontuur PRACHTIG !!!

XXXX

• 30 Mei 2016 - 12:30

Gill And Nic:

After talking to you on the mobile , we know yoo are goig to Cape Tribulation!
    Just saw the news on tv !! Do not swim in the sea or river there, just cool off in
    the swimming pool or shower!!
    Nic

• 30 Mei 2016 - 15:00

Cynthia:

Gelukkig is alles weer gefikst! Mooie trips hoor.
    Have fun, love, Cyn