Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Alice Springs

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

12 Juni 2016 | Australië, Alice Springs

Vrijdag 10 juni ’16
@Emmy, je kunt hier heel lekker brood kopen, met net zo veel keuze in soorten als in Nederland, en het “gewone” supermarkt brood is prima om te roosteren en smaakt als een gewoon sneetje geroosterd wit

Het was heel koud vannacht en de temperatuur is vandaag niet echt opgelopen, het is nu pakweg 16 graden met een half bewolkte lucht en kille wind. Het was vanaf TiTree nog maar 190 km naar Alice Springs, om 9 uur zijn we weg gereden en zo rond 11.15 waren in Alice, gelijk maar naar een camping gegaan en de eerste en de beste een Big4 zat helemaal vol, van de mevrouw achter de balie hoorden we dat er een groot race evenement gaande is dit weekeind, de Finke River Races, voor motoren, squads en alles wat off road kan rijden, jeeps etc, racen door de rivierbedding van de Finke rivier, die staat meestal droog, maar omdat er vorige week best wel veel regen is gevallen, zijn sommige stukken nog goed modderig. Het werd uitgelegd als een soort mini Dakar race gebeuren, waar internationale grootheden komen racen. Hierdoor zit de hele stad bommetje vol, we konden een noodplek krijgen, op een stukje gras naast de kampkeuken, maar dan moesten we stroom uit de kampkeuken krijgen met een adapter cq omvormer, die hebben we niet, die zouden we wel eventueel kunnen lenen, maar als iemand dan die stekker uit het stopcontact trekt, omdat ze bv een waterkoker aan willen zetten, zouden wij zonder stroom komen te staan, dus maar vriendelijk bedankt en zijn we verder gaan kijken. Tegenover die Big4 staat de Gday Mate camping en omdat we naar een ensuite site vroegen, we die toch al van plan waren om te nemen omdat we minimaal 4 nachten in Alice willen blijven, hadden we geluk er waren nog 3 vrij én dat waren de laatste plaatsen. Dus was het maar goed dat we zo vroeg in aankwamen, anders hadden we toch een probleem gehad, er zijn 5 campings in Alice en daarmee houd het helemaal op.
Morgen gaan we een excursie maken door de West MacDonnell Ranges en we hebben gelijk voor maandag de Palm Valley tour met een 4x4 bus geboekt, in zo’n georganiseerde tour kom je toch op plaatsen waar wij met de camper sowieso niet mogen en/of kunnen rijden, daarnaast weten die gasten precies waar alle bezienswaardigheden zijn. Volgens de weerberichten zou het de komende dagen wel aan de frisse kant blijven, ca. 18 tot 19 graden wel zonnig en s’nachts koelt het af naar een graatje of 3 brrrrrrrr koud hoor, maar we hebben hele goede dekbedden die houden ons heel goed warm.

Zaterdag 11 juni ’16
Om half acht werden we bij de camping opgehaald met een klein busje max 20 personen, het hele gezelschap bestond uit 16 man lekker klein groepje bestaande uit “grey nomads” een internationaal gezelschap uit Japan, Engeland Nieuw Zeeland en 3 Aussie’s en uiteraard 2 kaaskoppen
We zijn eerst naar Simpsons Gab gegaan, een prachtige kloof bestaande uit kwarts gesteente, zo mooi gekleurd door de vroege ochtend zon, met aan het eind een permanent “waterhole” er zitten daar veel rock walle
by’s maar helaas niet één gezien, het was nog te koud, wat me overigens brengt dat het heel koud is in Alice. Volgens de gids is vorige week de winter echt begonnen, zakken de temperaturen overdag naar eventueel onder de 20 en wordt er deze week zelfs nachtvorst verwacht. Zoals ik al vertelde hebben ze een behoorlijke hoeveelheid regen gehad hierdoor is de Larapinta rivier helemaal vol en staan de waterhole’s vol. Peter (de gids) vertelde ook dat het helemaal niet ongebruikelijk is dat het soms wel 10 jaar kan duren voordat er weer regen valt, gelukkig heeft Alice Springs een natuurlijke zoetwater voorraad. Daarna zijn we naar Stanley Chasm gegaan ook een kloof maar dan een hele smalle, de omgeving is zo ontzettend mooi, zodat alleen het rijden van het ene punt naar het andere al dik genieten is. De Ochre Pits is Aboriginal gebied, het is zo bijzonder ze halen daar nu nog steeds hun verf grondstof vandaan, het gebied bestaat uit zandsteen in de diverse primaire kleuren, geel, rood wit zwart en combinaties daarvan. Het is streng verboden om zelfs maar een steen van de grond mee te nemen als je betrapt wordt krijg je een boete van $ 5.000,--. Ik zag een heel mooi stukje kwarts liggen en raapte dat op en Peter gaf me gelijk aan joh neem dat echt niet mee, heb je het waarschuwingsbord niet gezien. Ik was helemaal niet van plan om het mee te nemen ik wilde het alleen maar even goed bekijken. Bij Glenn Hellen waar we een prima lunch kregen zagen we dat de Larapinta rivier inderdaad helemaal vol stond. Via Ormison Gorge waar de mooiste “ghost gumstrees” staan en waar het in de zomer heerlijk zwemmen is in het waterhole, die kunnen overigens meer dan 5 meter diep zijn én er kan een stevige stroming in staan, naar het mystieke Ellery Creek big hole dat alweer voor een gedeelte in de schaduw lag. Om half zes waren wij weer terug op de camping. Morgen houden we een rustdagje met wat huishoudelijke klusjes, wasje draaien etc.
groetjes Dolf en Carmen

• 12 Juni 2016 - 05:48

Gerri And Jim:

Hi Carmen and Dolf,
    The Mc Donald Ranges are soooooo beautifull, and we are pleased you saw the most popular spots.
    The water holes are always freezing cold even in summer. Keep enjoying your self.
    Cheers Geri and Jim.

• 12 Juni 2016 - 16:51

Cynthia:

Hoi Hoi,

Wat leuk dat jullie zoveel tours maken. Dat maakt de vakantie extra bijzonder. Wel jammer dat het zou koud is, maar gelukkig heb je dekbedden!!
    Hier in de Ardennen gaat het ook prima. Een groot deel van de groep heeft net weer collectief jullie verhalen gezelen én ik moest jullie uiteraard van iedereen de groeten doen! Het huis is super en de sfeer helemaal top! Proost vanuit Ouffet!

Dikke kus, Cyn

• 12 Juni 2016 - 16:56

Edit:

En kussen van mij!! Heerlijk om jullie belevenissen te lezen!! Edit

• 13 Juni 2016 - 16:23

Jaap Wolf:

Hej Carmen en Dolf.
    Vooral nu jullie in Alice Springs zitten komen onze herinneringen weer helemaal boven. Alleen bij ons was het ruim 40 graden (komende uit Adelaide waar het net 20 was). Hele goede herinneringen, inclusief de drie dagen tour naar Uluru. Daar wilde ik eerst eigenlijk helemaal niet heen ( alle folders over Australië staan bol van die rooie rots), maar het reisbureau had gelijk: een ervaring om nooit te vergeten. Ben benieuwd of jullie ook nog gaan. Wij hoorden en zagen rampzalige verhalen over natuurgeweld ten noorden van Sydney, maar dat hebben jullie kennelijk net ontlopen? En een fraaie foto van de Baybridge met tientallen drones erboven (lichtshow).
    Geniet er verder van - wij beperken ons tot Twente, Limburg, Luxemburg en Terschelling. Een mens moet zijn grenzen kennen!
    Liefs,
    jaap en Leo

• 13 Juni 2016 - 16:25

Jaap Wolf:

...en via jullie de hartelijke groeten aan edit en paul.....van Bhoek, via Alice Springs naar de Ardennen...
    Jaap