nog steeds in Boab & Krokodillen land - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu nog steeds in Boab & Krokodillen land - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

nog steeds in Boab & Krokodillen land

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

25 Juni 2016 | Australië, Fitzroy Crossing

Dinsdag 21 juni ’16
Vandaag een rustdag gehouden, het zijn weer dagen die heel vroeg beginnen, om 5.45 is het schemerig en om 5.30 komt de zon op, en uiteraard gaat de zon dan al weer zo rond 16.45 langzaam onder en om 18.00 is het stikdonker dus zo rond 21.00 uur ligt iedereen op de camping al op 1 oor. Het weer is fantastisch, lekker warm ca 28 graden met een licht windje waardoor het prima uit te houden is. Het is hier zo heerlijk aan het meer, we hebben tafel en stoeltjes in het gras aan de waterkant gezet, dat doen veel mensen, en heerlijk zitten lezen en stomweg alleen maar genieten van de natuur, de vogels en de rust. ’s Middags zaten we met een glaasje wijn en een bakje nootjes toen er opeens vanachter ons een vogel een duikvlucht nam en wat nootjes pikte tot 2 ml toe, hij raakte met zijn vleugeltip zowel Dolf als mijn haar, (spanwijdte ca.1.0 mtr)daar schrokken we eerst even van en daarna als je ziet wat de oorzaak is schoten we enorm in de lach. Het was een “Kyte” dat is een roofvogel zo groot als een raaf en wordt ook wel vuurvogel genoemd omdat het beest bij een bosbrand stukjes hete houtskool of verbrande takjes die nog heet zijn oppikt en daarna weer laat vallen en zo opnieuw een bosbrand veroorzaakt. Bij zonsondergang vliegen hier (en ik overdrijf niet) duizenden vliegende honden ( flying foxes) rond die op jacht gaan naar hun ontbijt, wat weer scheelt in het aantal muggen. ( op de foto zijn het die zwarte dingen overigens heeft iemand de babykrokodil ontdekt op de foto bij het vorige verhaal??)

Woensdag 22 juni ’16
Een heerlijk rustig ochtendje en voormiddag gehad, om 14.30 uur werden we bij de receptie opgehaald voor onze sunsetdinner cruise, nu zul je wel denken jeetje dat is toch geen sunset, dat maar vergeet niet dat om 16.45 de zon alweer ondergaat, we hebben een hele rondvaart met uitleg over de flora en fauna op Lake Kununura gekregen met hapjes en drankjes, champagne, wijn bier softdrinks wat je maar wilde, daarna ging de bbq aan en voor iedereen was er barramundi (vis) en steak, daarnaast diverse verse salades (goed voor de vitamientjes, brood huisgemaakte chudney; en sausen. Het was super lekker en gezellig, zelfs zeer romantisch met die prachtige ondergaande zon.

Donderdag 23 juni ’16
Om zes uur op want we werden al vroeg 7.30 uur opgehaald om naar het vertrekpunt van het watervliegtuig te gaan, we zouden gaan vliegen in een Cesna206 Caraven ( ja heus waar ik verzin die naam niet) tot mijn grote verrassing mocht ik als “co-piloot” (zonder werk) voorin en Dolf direct achter mij. We zijn op Lake Kununarra opgestegen en via de Ord River over Lake Argyle naar de Bungle Bungle’s gevlogen en daar helemaal overheen en rondom gevlogen, wat is dat indrukwekkend, die “bijenkorven” van boven af te zien, ze zijn miljoenen jaren geleden ontstaan, en door de wind gevormd, je ziet heel scherp de prachtige lagen in diverse kleuren gesteente. Daarna ging het over de open “pit” van de Argyle diamantmijn, die wordt niet meer gebruikt ze halen de diamanten nu uit de grond, wat bijzonder is dat hier veel roze en gele, met een chique woord champagne kleurige, diamanten gevonden. De meeste diamanten die ze daar naar bovenhalen zijn industriekwaliteit, maar af en toe worden er hele fraaie en soms hele grote exemplaren gevonden, van daaruit zijn we terug naar Lake Argyle gevlogen en geland bij een eiland, waar we “morning tea and coffee” met cake’s geserveerd kregen, en omdat je op de drijver uitstapt krijg je natte voeten, waar overigens bij het boeken voor gewaarschuwd werd. Daarna terug naar de basis waar het busje al klaar stond om ons terug naar de camping te brengen. Daar net even de tijd om naar het toilet te gaan de ingepakte rugzak te pakken en terug naar de receptie waar we om 11.30 uur opgehaald werden voor de bustocht van 75km naar de Ord River Dam. Onderweg gestopt bij de replica van de Burack homestead. De originele is bij het bouwen van de dam “verdronken” in Lake Argyle. Burack homestead is in ca 1860 gebouwd en werd het eerste enorme cattlestation in het noorden. De volgende stop was bij Lake Argyl resort, een zeer luxe resort en caravanpark bij de grote dam, om daarna aan boord te gaan van de snelle motorboot om de 55 km over de Ord River terug naar Kununurra te maken. De schipper wist enorm veel te vertellen over de gevolgen die het bouwen van die dam voor Kununurra en de omgeving heeft gehad, door de Ord River in te perken, is het nu mogelijk om het vruchtbare land te irrigeren waardoor er waardevolle plantages van o.a. Indisch Sandelhout, tropische vruchten en landbouw mogelijk is. Ook had hij ogen als een havik want hij zag het kleinste zoetwaterkrokodilletje 75 cm, spotte vogels én zelfs rots walleby. Het was heerlijk op de rivier volop zon en wind door het soms snelle varen. Uiteraard ook hier weer een prachtige zonsondergang en wat voor ons heel plezierig was, onze camping ligt voor de thuishaven van deze boot dus werden we keurig bij de camping aan wal gezet. Wat een dag wat dit en wat hebben we genoten van alle dingen die we weer gezien en beleefd hebben.

Vrijdag 24 juni 16
Bijna gewoonte getrouw waren we weer rond 6 uur wakker, ja dan gaat gewoon de zon op en komt er leven rondom je heen. De boel rijklaar gemaakt en om even voor 8 uur even naar het stadje gereden, moesten een paar boodschapjes doen, uien, aardappelen en tomaten, die mochten we immers niet mee nemen vanuit NT naar WA en het brood was ook op. Daarna door richting Halls Creek. Dolf had een folder gezien van Bungle bungle caravanpark op een werkend “cattle station Mabel Downs” vanwaar ook helikoptervluchten over de Bungles gedaan konden worden. Het park was een droge dorre woestenij er waren geen powerd site’s meer verkrijgbaar amper schaduwplekjes dus echt helemaal niets voor ons. Wel konden we direct een helikoptervlucht van 40 min. maken dat hebben we dan ook maar gelijk gedaan, je hebt toch een heel verschillend zicht op die prachtige formaties dan vanuit het vliegtuig een helikopter vliegt lager, alhoewel hij voor ons nog een stuk lager had mogen vliegen. Daarna de laatste 100 km naar Halls Creek gereden waar we op de dorpscamping 1 nacht gestaan hebben.(je wilt er nog
niet dood gevonden worden) Halls Creek is echt een plaatsje van zo snel mogelijk doorheen rijden. Moet je ook meegemaakt hebben.

Zaterdag 25 juni
Vandaag de 288 km naar Fitzroy Crossing gemaakt en op aanraden van Gill zijn we bij de Fitzroy River Lodge gestopt, Gill je hebt volkomen gelijk wat een mooie camping is dit, prachtige ruime plaatsen met veel schaduw van hele oud bomen. We hebben gelijk voor 2 nachten een plekje geboekt en zijn van plan om morgen de Geiki gorge tour te boeken, voor vandaag is het verder het dagboek afmaken, foto’s uitzoeken en naar jullie sturen. Het is niet te geloven dat we al aan onze 58e dag in Australië bezig zijn, wat gaat dat toch enorm snel.

• 25 Juni 2016 - 12:56

Gerri And Jim:

Hello Carmen and Dolf.

Beautiful photo's. You missed the lemon trees at Fitzroy crossing Caravan Park, near the toilets. We always fill a few bags for our stay at 80 Mile Beach. You sure are having a good time. Cheers Gerri and Jim.

• 26 Juni 2016 - 10:27

Hans En Karin:

Hallo Carmen en Dolf.

Natuurlijk hebben we die kleine gevonden!
    Was wel even zoeken hoor.
    Wat zijn het weeeerrrr mooie foto's!!
    En wat beleven jullie daar een hoop.
    was zeker erg leuk zo voorin , dan heb je denk ik ook het beste zicht.
    We genieten weer mee !!! Bedankt!!
    Dikke zoen Hans en Karin.

• 26 Juni 2016 - 16:04

Elly Roszbach:

Hallo Carmen en Dolf,

Aan het andere eind van de wereld en toch nog even denken aan mijn verjaardag!
    Leuk en bedankt voor de kaart.
    De tijd gaat enorm snel, zoals jullie alweer op de 58 ste dag van jullie vakantie zijn, ben ik alweer een jaartje ouder.
    Nog een prettige tijd en veel plezier!

Groetjes,
    Elly

• 27 Juni 2016 - 08:26

Cynthia:

WOUW!! Het wordt bijna saai om te zeggen, maar wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken!!! Super mooi landschap. Die kleine krok heb ik gevonden hoor!

Dikke kus, Cynthia