Van Monkey Mia naar Carnavon - Reisverslag uit Carnarvon, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Van Monkey Mia naar Carnavon - Reisverslag uit Carnarvon, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Van Monkey Mia naar Carnavon

Door: carmenendolf

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

07 December 2009 | Australië, Carnarvon

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit een nog steeds erg warm Australië.
Edit die "thunderstorm" is Kalbarri voorbij gegaan, wij hebben alleen een paar bliksem lichten gezien. Echter verderop hebben we het resultaat, dwz de enorme plassen water, gezien die naar beneden zijn gekomen het moet echt een stevige bui geweest zijn. De mensen in Kalbarri hebben dus gewoon pech gehad. Gelukkig is de wind weer gedraaid naar het Zuiden ( daarvoor kwam hij uit het Noord/Noordoosten) en dat betekent enorme hitte, en héél véél vliegen, gelukkig zijn die nu weer weg gewaaid. Bij een “Norderly” is het heel gewoon dat de temperatuur tussen de 40 en 48 graden Celsius is en dat is best HEET.

5/12
Om 7.00 van de camping weggereden de eerste 66 km was naar de Highway en daar zijn wij 1 konijn, 2 Western Grey's ( skippy's) en 2 auto's tegen gekomen, je ziet het was spitsuur net zoals op de nr 1 was het ook druk hóór, zeker 4 auto's per half uur. Op een gegeven moment moesten we weer eens een keertje stevig in de ankers omdat 4 Emu's wilden oversteken, die hadden het zebrapad zeker gemist. Onderweg veel wilde geiten tegengekomen, soms grazend langs de weg en een hele grote kudde op ca 100 mtr van de weg. Dit zijn nazaten van de geiten die met de settler's zijn meegekomen in 1850 en ze zijn nu een plaag aan het worden. Bij Overlander Roadhouse moesten we de "World Heritage Drive" op richting Shark Bay. Het eerste bijzondere wat we gezien hebben zijn de "Stromatolites" in Hamelin Bay dit is ongeveer de vroegste vorm van leven. Voor meer informatie kijk op Wilkepidia, daarna doorgereden naar Shell Beach, dit is zoals je begrijpt een schelpenstrand, alleen kilometers lang en ongeveer een 3 mtr dikke laag schelpen en totaal geen zand, het zijn hele kleine schelpjes, tussen de 3 en 10mm groot. Opeens riep daar iemand, "kijk eens naar boven" en om de zon was een hele grote ring ( zeg maar een soort Saturnus ring) na dit fenomeen ( er is vast wel een wetenschappelijke naam voor maar die weten we niet), door naar Monkey Mia, daar was gelukkig nog 1 zeezicht plaatsje die hebben we dan ook genomen. Voor 7 dollar per nacht meer, zit je wel op de eerste rang en sta je direct aan zee. 's Middag nog een boottocht voor morgen geboekt, en hier was gratis een Sunset cruise bij, die gaan we vanavond doen. (We blijven Hollanders hé, wat je gratis krijgt laat je niet lopen). We zijn eerst gaan zwemmen en toen we in het water waren kwamen we een stel tegen die we in Cervantes hebben leren kennen, ze stonden daar op de camping naast ons. Remco vertelde dat zij al een uur in zee waren en dat er diverse dolfijnen zomaar langs zwommen, helaas deze keer niet bij ons. Na het zwemmen even gaan douchen ( je wilt dat zout graag van je huid af hebben) en toen stond er ineens een Emu voor ons kleine rijdende huisje. Die was niet weg te krijgen, pas na een paar kaakkies was meneer/mevrouw tevreden. Om 17.30 uur naar de "Shotover" gelopen en daar aan boord gegaan voor de anderhalf uur durende Sunset cruise, die Shotover is een grote echt zeilende catamaran, alleen motor aan om van de kant te komen en de zeilen te hijsen. Zo onder zeil is het heerlijk op zee te zijn, want op het land was het 35 + graden
( we klagen niet hoor) Carmen zag op het achterdek staand, als eerste 3 dolfijnen meezwemmen. Na de zonsondergang, die niet op zee maar op land ondergaat, maar wel heel mooi strijklicht over zee geeft terug naar de Jetty. Dat een zon op land ondergaat is wel een hele rare belevenis voor onze begrippen, bij ons gaat de zon altijd op zee onder, en nu zit jij op zee naar een ondergaande zon op het land te kijken. Maar het was een leuke vaart, leuk gezelschap en zitten nu onder een gigantische sterrenhemel na te genieten.

6/12
Vanochtend zó vanuit de camper 2 dolfijnen gezien die vlak voor het strand zwommen, om 7.30 naar het strand naar de Jetty. Daar is het op een stuk van ca 100 meter verboden om te zwemmen, dit is privé domein van de dolfijnen. Hier komen de ranger's uitleg geven en er waren ca 10 dolfijnen op 2 mtr van het strand, dit is een familie "Beach dolfijnen". De ranger vertelde dat als een van de vrouwtjes een jong heeft gebaard, dat de dolfijnenmama dat kindje al heel snel komt showen. Alle dolfijnen krijgen wat vis en iedere dolfijn is herkenbaar aan zijn vinpartroon en lidtekens heeft een eigen naam. Ze krijgen maar een kwart deel van hun dagelijkse visbehoefte de rest moeten ze zelf vangen. Om 12.30 uur weer naar de Shotover voor een cruise van ca 4 uur. We gingen naar het graasgebied van de " Dungongs" ( zeekoeien) deze dieren eten alleen maar zeegras ca 60 kg per dag en we hebben er heel wat gezien, 2 keer een moeder met kalf. Ook zagen we een paar zeeschildpadden die kunnen wel 2 mtr groot worden en Dolf heeft nog een zeeslang gezien. We waren rond 16.30 uur terug, Oja die dungongs zijn slome zwemmers en heel schuw, omdat ze zo sloom zijn, zijn het gemakkelijke prooien voor grote roofvissen zoals haaien. Maar als een haai ze wil pakken maken ze zich hard ( hun huid dan) dan kan een haai ze niet bijten, maar als ze toevallig een beetje niet opletten of ontspannen zijn, en een haai valt dan aan en bijt in de dungong, dan maakt die alsnog zijn huid hard en blijft de haai vast zitten, die verliest dan zijn tanden, en de dungong gaat er vandoor ( die haai uiteraard ook met pijn in zijn bek) echter een haai heeft een nieuwe serie tanden in voorraad zodat die haai na een weekje de volgende rij tanden klaar heeft. Mooi hé zoals natuur dingen zelf regelt.
That's it for now. Tot de volgende keer, we gaan richting Coral Bay.
Groetjes Dolf en Carmen

• 07 December 2009 - 10:45

Peter En Emmy:

Het is weer echt een top reis! Super die dolfijnen zo langs het strand. En het uitzicht uit je camper is geweldig, maar wat sneu voor jullie dat je nou net al die regen hier mist!!
    liefs Emmy en Peter

• 07 December 2009 - 18:18

Bea:

Wat moet je nog meer? Ik zou het niet weten. Wat een droomreis!

• 08 December 2009 - 12:01

Paul En Edit:

Ha lieverds,

"Coral Bay" dat klinkt als snorkelen en mooie dingen onder water bekijken. Na zwemmen met zeehonden, dolfijnen die langszwemmen, allerlei fantastische natuurverschijnselen, kan een nieuwe verwondering over mooi koraal er ook nog wel bij!!!
    Liefs, Paul en Edit

• 08 December 2009 - 21:55

Karin:

wat een prachtige zonsondergang!!!!!
    ik ben daar vezot op.
    en op de rest natuurlijk ook van wat jullie meemaken geweldig die dolfijnen.
    dikke zoen en tot snel!!
    nauw ja snel--- Januari?
    of blijven jullie nogggggggggggg langerrrr.