Terug in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Esperance, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Terug in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Esperance, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Terug in de bewoonde wereld

Door: carmenendolf

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

19 November 2009 | Australië, Esperance

16/11/09 Na het mailen van het dagboek hebben wij een scenic tour gemaakt in de omgeving van Streaky Bay. Eerst hebben wij " Murpheys Haystack" bekeken, dat zijn grote bijzondere graniet blokken die zomaar in het veld staan, door erosie blootgekomen, heel bijzonder in een landschap dat uit graanvelden bestaat. Daarna zijn wij richting Baird Bay gereden, dit ging over een zgn. dirt road deze was eerst heel redelijk te rijden met ca 50 km per uur, na ca 15 km richting Point Labatt gegaan daar is de enige zeeleeuwen kolonie op het vasteland, moet zeer bijzonder zijn om die beesten op het strand en de rotsen te zien liggen, helaas werd de weg zo slecht dat wij halverwege niet meer verder durfden te rijden het was net een wasbord van grind en zand een snelheid van 10 km was het hoogste wat we konden rijden ( bovendien mogen wij met de camper niet eens over dirt roads rijden) dus maar terug over de andere weg was het nog 36 km naar Streaky Bay ook dirt road en we hebben daar zo'n 50 minuten over gedaan. Terug op de camping alles in orde gemaakt voor de lange rit voor morgen die wordt zo'n 600 km.

17/11

6.30 uur opgestaan gedoucht en ontbeten en de wagen omgebouwd van slaapkamer tot vervoermiddel. 8.00 uur vertrokken, kregen voor het vertrek nog een lijstje met goedkope benzine stations van vriendelijke buren, om 11 uur waren we aan het begin van de Nullarbor plain en daar is helemaal niets, ca 800 km een min of meer rechte weg zonder bomen alleen wat struikjes voor zo ver je kunt zien. Na het Nullabor roadhouse, is het 400 km geen benzinestation meer ( je moet dus gewoon zorgen dat je tank vol zit anders heb je echt een probleem), om 12 uur aangekomen bij de look-out head of the bight fantastisch uitzicht op grote witte zandduinen, het leek net op grote sneeuwbergen, helaas zijn wij net buiten het " whale" (walvis seizoen) dus alleen maar genoten van het uitzicht, het was bewolkt en de wind was koud echt een ijskoude wind ( weer eens wat anders dan de afgelopen tijd) we zagen de wolken zo vanaf zee binnendrijven. De andere look-outs maar overgeslagen na ons avontuur met dirt roads gisteren.
16.00 uur aangekomen bij de grens met West Australië, de wagen ( koelkast alle laden en andere opbergplaatsen) werden gecontroleerd op verse groenten, fruit, honing etc, door een overigens zeer aardige grensbeambte. Na 12 km waren we bij het Eucla motor hotel en camping. Horloges terug gezet we zitten nu in W.A. tijd en dat is 2 uur in de tijd terug dus hadden we nog een aardige middag over, na die lange rit.

18/11
6.00 uur opgestaan het heeft vannacht hard gewaaid en een beetje geregend, maar nu is het helder en de zon schijnt weer. 3keer gestopt voor een rammelende antenne, uiteindelijk deze vastgeplakt met duck-tape, door de harde zijwind sloeg de antenne steeds tegen de opbouw van de auto aan en dat is nogal irritant. De weg is ontzettend leeg op wat passerende road-trains, campers en caravanners na, en om 9.30 uur vlak bij Mundrabilla homestead (boerderij) stak ineens een Emu met 3 kuikens de weg over. Van stuur gewisseld in Madura dat is precies halverwege tussen Adelaide en Perth. Op de snelweg zijn om de 100 km grote stukken iets verbreed met een hele grote draaicirkel aan de zijkant van de weg voor de flying docters ( RFDS) die kunnen daar dan landen als er een noodgeval is.
Geluncht in Caigunna roadhouse aan het begin van de 90th miles straight, de eigenaar heeft een eigen airstrip en vliegtuig. De voorspelde thunderstorm is daar langs gekomen, alles drijfnat en gigaplassen aan de kant van de weg en in het land. 14.30uur aangekomen in Belladonia wat op de site zo'n leuk hotel leek viel enorm tegen, morgen gaan we niet naar Kalgoorlie, de weersverwachting was dat de temp. daar zo'n ca 45 tot 50 graden zou zijn en daar zitten we nu niet op te wachten, daarom gaan we naar de kust naar Esperance ( daar moeten kangaroos op het strand te zien zijn) In het kleine museumpje in Balladonia staat o.a. een stuk van Skylab,(oude ruimte station van de Amerikanen) dat in 1979 is neergestort hier in de omgeving. Daar ontmoeten we een Aussie motormuis die vertelde van de prachtige omgeving en routes in Esperance. Dat gaan we dus morgen eens even bekijken. Morgen nog 200 km outback overbruggen en dan zijn wij weer in de bewoonde wereld. Vanmiddag om 5 uur we zaten net aan een borreltje en kregen wij bezoek op de camping, een kleine grijze kangaroo ( wallabie) kwam eens even kijken of er wat te halen viel. Toen die niks kreeg ging hij op zijn duim zuigen, heel snoezig om te zien zo'n duim soppende kangaroo.
Overigens kunnen we vandaag ook weer telefonisch contact opnemen, dat kon de afgelopen dagen niet, er is geen bereik in de out-back.
Tot de volgende keer
Groetjes Dolf en Carmen

• 19 November 2009 - 06:31

Bea:

Leuk hoor 's morgens wakker worden, kopje koffie, de computer aan en weer zo'n mooi verhaal! Ik kijk uit naar volgende, heel veel plezier nog. Bea

• 19 November 2009 - 10:27

Sonja:

Hoi Globbetrotters,

Wat is het toch super, de warmte komt bijna uit de computer. Wat is het toch een bizar mooi land en die blauwe zee daar wil je in poedelen lijkt me heerlijk.
    Veel plezier,groetjes Sonja

• 19 November 2009 - 11:50

Elly:

Hallo Carmen en Dolf,

Wat een heerlijke verhalen weer!
    Misschien een goed idee voor het leerlingenvervoer in Rotterdam, gewoon in de buidel!Nu even lekker genieten aan de kust.
    Groetjes, Elly

• 20 November 2009 - 07:44

Cynthia:

Hoi Paps en Mams,

Heel vervelend allemaal ;-) Ben helemááál niet jaloers of zo hoor...
    Wat een geweldige reis! en kleine wallabie is erg snoezig, kan die niet mee......

Heel veel plezier verder.

Verre ks, Cyn

• 21 November 2009 - 09:14

Ineke:

Hoi Carmen en Dolf,
    heb net uitgebreid zitten genieten van alle mooie foto's. wel heel bijzonder om daar met z'n 2'en te zijn. Prachtig die uitgestrektheid, die eenzaamheid, die leegheid. lekker genieten.
    Ineke

• 22 November 2009 - 06:48

Willi:

i have been enjoying looking at your photos and the wonderful time you are having. safe travels love willi

• 22 November 2009 - 22:24

Henny:

op grote afstand geniet ik ook een beetje mee.
    Zorg goed voor je voeten met al die hitte en droogte!! lekker smeren....('k kan het niet laten hoor)
    Goede reis.