Laatste verslag uit Australie - Reisverslag uit Perth, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Laatste verslag uit Australie - Reisverslag uit Perth, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Laatste verslag uit Australie

Door: carmenendolf

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

21 December 2009 | Australië, Perth

Hallo allemaal,

Het is toch wat met dat weer in Europa, het was zelfs op de Australische TV dat er zoveel sneeuw ligt, hier is het vandaag pak weg 33 graden en volop zon. ( effe inwrijven) Emmy en Peter hier is volop kerstgekte overal kerstverlichting, versieringen, kerstmannen + kerstvrouwtjes en kerstelfen op straat. De hele dag overal kerstliedjes op straat en in de winkels, de mensen in de supermarkten en in de gewone winkels hebben minimaal een kerstmuts op hun hoofd. Daarnaast tot vervelens toe kersliedjes op de radio, dus we missen niets behalve de sneeuw dan (echt niet).

Dan weer over naar de afgelopen dagen;
17/12
Naar Perth gereden en na exact 8009 km gereden te hebben in Australië zijn we op de laatste camping aangekomen, dus gelijk maar een tocht met de tram, boot en bus geboekt voor de volgende dag. Waar we een fijne plek kregen in de schaduw van hele grote bomen, en een mat op de grond, vlak bij het zwembad en de sanitairgroep en de campkitchen.

18/12
We werden om 7.45 uur door de antieke tram opgehaald (verbouwde bus, zie foto's) voor een tramtour door Perth.
Om 10.30 uur aangekomen bij de Barrack Jetty om daar op de boot te stappen voor een cruise over de Swan River naar FREO. Deze tocht duurde ruim een 1 uur, in FREO stond weer een tram/bus klaar voor een tour door FREO van weer ruim een uur. Volgepropt met informatie kregen we nu enkele uren vrij om zelf in FREO rond te struinen. Het is een hele leuke oude havenstad, de vorige keer hebben wij wel wat rondgelopen maar nu met alle info kijk je toch anders naar dingen. Om 15.30 moesten we weer aan boord om terug te gaan naar Perth. Op de terugreis hebben we ook nog een wijnproeverij gehad en zowel op de heen als terug reis was er voor iedereen ombeperkt koffie en thee gratis. Bij de Jetty stond alweer onze tram/bus te wachten en zijn we terug gebracht richting de camping. Althans onderweg richting het uitgaanscentrum van Burswood, een wijkje van Perth waar we afgezet zouden worden om daar de bus voor het laatste stukje naar de camping te nemen, zaten de chauffeur en de gids zo te kletsen dat ze bijna op een file inreden. Carmen werd door de noodstop op de bank voor haar gegooid de bank waar ze op zat was los gekomen en lag op haar, en Dolf lag in het gangpad met zijn fototoestel op de grond. Gelukkig waren we niet gewond geraakt op een blauwe plek dan na maar naderhand (pas in Malysie) bleek dat de lens wel kapot was gegaan bij die val.
Nu zwemmen, borreltje eten en slapen. De rook cq brandlucht waar we in het vorige verslag over spraken was afkomstig van een "bushfire" bij Warlpool waar we ongeveer 25/11 waren.

19/12
Na het ontbijt met de bus naar de city daar zijn we eerst met de hop on hop off bus gaan maken en deze ging vooral door " Kings Park" een park dat ca 400 ha. groot is met veel mooie uitzichten en natuurlijk veel bloeiende planten bomen, en bloemen en heel veel monumenten, picknick plaatsen bbq's en een Memorial Lane met naamplaten van gesneuvelde soldaten uit de oorlog van 14/18 bij elke boom. Daarna zijn wij door het shoppinghart van Perth gelopen, je moet je voorstellen ongeveer het centrum van Rotterdam maar dan 4 x groter, je loopt de blaren op de voeten, maar wel heel leuk al die kerstsfeer en gekte. Om een beetje bij te komen hebben we een heerlijk biertje gedronken in een typische Aussie kroeg.
Op de terugweg naar de campings wisten we niet precies welke bushalte we moesten hebben, meestal zijn er een stuk of 10 op een rijtje achterelkaar, en uiteraard weet je ook niet precies het eindpunt van jouw bus die staat namelijk op het bord. We zijn dus maar de eerste de beste bus ingestapt en hebben het aan de chauffeur gevraagd, nou weer zo iets aardigs, hij heeft ons meegenomen en in zijn route ons bij de goede bushalte uitgezet. Wij hadden weer zo’n familiedagkaart s’morgens gekocht, ook als we geen kaartje zouden hebben had het niet uitgemaakt omdat het openbaar vervoer binnen de citygrenzen gratis is.
In de namiddag moe maar voldaan terug op de camping.

20/12
Vanmorgen weer met de bus naar Perth gegaan en naar de Barrack Jetty gelopen om de ferry te pakken over de Swan River naar Perth-zuid, dit duurde ongeveer 15 minuten. Ook hier weer een familiedagkaart voor $8,80 geldig voor de bus, ferry en trein in en rond Perth. Daarna 10 minuutjes gelopen naar de Dierentuin. De Perth Zoo was heel interessant ook ingedeeld in continenten net zoals in Blijdorp de oppervlakte zal ongeveer zijn als Blijdorp was voordat het oceanium gebouwd was. We hebben een hele lekkere lunch (hamburger met frietjes) genomen, en nu eens geen bedelende mussen en duiven maar een soort eekhoorntje en wat ander inheems spul die er ook wel van bedelen wisten. Op de weg terug hebben we de verkeerde uitgang genomen en dat betekende heel lang in de gloeiende hitte lopen naar de ferry, we hebben gewoon voor alle zekerheid aan de buitenkant de omheining van de diergaarde gevolgd dan kom je altijd weer op je beginpunt uit. Op de camping terug hebben we een vrije middag genomen lekker gezwommen en geluierd, gelezen borreltje etc, etc.

21/12
Vandaag zijn we in een Cabin getrokken om zo op ons gemak in een airco ruimte alles een beetje te organiseren. De camper leeg te halen, schoon te maken en onze kleren te wassen( droog aan de lijn in ca 30 minuten) Nadat de hele boel gestreken is kunnen we rustig de koffers pakken om morgen in alle opzichten schoon en fris richting Kuala Lumpur te vliegen.
Bij het inpakken bleek dat we in die 6 weken zoveel zooi verzameld hadden, dat we nu al wisten dat we een onacceptabel overgewicht zouden hebben wat ons op een flink bedrag zou komen te staan. Dus heel kritisch naar de bagage gekeken wat we echt mee terug wilden nemen, en wat voor de liefhebber in de campkeuken neer gezet kon worden. Dit is vrij gebruikelijk alles wat je als toerist op de weg terug naar Europa niet mee kan of wil nemen zet je daar neer. Er was een Canadees die nog een poosje in Aussie zou blijven die was heel blij met het een en ander. De cd.’s die we achter lieten, waren direct weg en we werden vriendelijk bedankt.
Dit was het dan vanuit Australië, het volgende verslag komt vanuit Malysie.
Liefs van Dolf en Carmen

• 21 December 2009 - 08:45

Cynthia:

Wat heerlijk om die warme foto's te zien. Vanmorgen fors door de sneeuw moeten ploeteren.... Maar wél grote kans op een witte kerst.

Geniet van de warmte en stuur wat deze kant op
    please.

Dikke kus,
    Cyn

• 21 December 2009 - 09:23

Ria:

Ik sluit me helemaal bij Cynthia aan: stuur maar op dat warme weer!!!
    Het is hier natuurlijk prachtig met ouwerwets échte sneeuw, maar je weet: voor mij liever het weer zoals bij jullie!
    Ik wens jullie hele fijne kerstdagen!!!

• 21 December 2009 - 11:10

Paul En Edit:

Hallo lieve Dolf en Carmen, heel erg hartelijk dank voor het bloemstukje met felicitaties voor mijn verjaardag!! Hartstikke lief, dat jullie dat geregeld hebben! Paul is nu aan het sneeuwruimen. Gisteren zijn we vanuit Calais (we waren 2 dagen in Canterbury) naar huis geglibberd. Het is een wonderlijk mooi gezicht, zo'n 40cm sneeuw en de tuin in net een sprookje. Jammer, dat we jullie geen foto's kunnen sturen, want dan zouden jullie nu bedolven worden onder de sneeuwfoto's.
    Geniet maar lekker van die hoge temperaturen en terwijl ze bij jullie zingen over een White Christmas, hebben wij hier alvast de levende plaatje.
    Dikke kussen, Paul en Edit

• 21 December 2009 - 12:54

Elly:

Hallo Dolf en Carmen,
    Wat een verschil toch! Het is toch niet eerlijk verdeeld.Kom maar op met de helft van de temperatuur. Geniet nog eventjes van deze heerlijke tijd.
    Prettige kerstdagen !!

• 21 December 2009 - 14:06

Karin:

bedankt voor de kerstkaart eng leuk!!
    de laatste week gaat aanbreken,nu even lekker van de rust van Malysie genieten de mooie stranden want die hebben jullie natuurlijk in aussie niet gezien?! geniet er van en een hele dikke zoen Karin.

• 21 December 2009 - 14:08

Karin:

Sorry!!!!

ook van ons alvast hele fijne KERSTDAGEN!!!!
    Ik heb nu nog even de tijd om dat te mailen van af morgrn niet meer.

XXXXXXXXXXX Karin

• 21 December 2009 - 18:01

Bea:

Morgen alweer naar Kuala Lumpur, wat gaat de tijd toch snel, maar met veel plezier jullie reisverslagen van Australie gelezen. Ik wens jullie hele fijne kerstdagen.
    Hartelijke groeten van Bea