Van Geralton naar Jurian Bay - Reisverslag uit Sydney, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Van Geralton naar Jurian Bay - Reisverslag uit Sydney, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Van Geralton naar Jurian Bay

Door: carmenendolf

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

16 December 2009 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

14/12 tot en met 15/12
Maandag een lekker lui dagje zwemmen en lezen. Dinsdag van camping gewisseld we zijn van de camping in het binnenland naar een kustcamping in Geralton gegaan. 's Ochtends de camper op een parkeerplaats bij de toeristeninformatie geparkeerd en we hadden echt zin om nu eens even flink wat te gaan lopen. We zijn eerst heuvel op naar het Memorial van HMAS Sydney II gegaan. Dit is een mooi monument met een opengewerkte stalen koepel, waarin opvliegende vogels waren uitgebeeld, (de zielen van de verdronken bemanning) een bronzen standbeeld van een vrouw die over zee uitkijkt naar de MASS Sydney II die natuurlijk nooit meer thuis zou komen. Een ander onderdeel van het gehele monument was de zgn. boeg van het schip, dit deed een beetje aan onze “boeg” op de Leuvenhaven in Rotterdam denken. In een halve ronding was een gedenkenismuur met alle namen van de opvarenden. Vandaar naar het West Australian Museum gelopen dat is vlak bij de Marina. In dit museum waren heel diverse tentoonstellingen te zien, 1 over het tijdsperk Aboriginals en first settler’s tot nu toe, 1 over fauna, met allerlei fossielen, opgezette dieren (het gebruikelijke dus) en er was een zaal speciaal over de “Batavia” het hier gestrande VOC schip, overigens het heet hier de "Batavia Coast". In de Marina lag een replica van de "Longboat" waarmee de 46 overlevenden van de scheepsramp van hieruit naar Jakarta zijn gezeild (4500 zeemijlen) met als zeil zeehondenhuiden en uiteraard een herinneringszaal van de HMAS Sydney II, met foto's en opgedoken memorabilia van het schip. Tevens was er een speciale zaal over de mijnen de zgn. openpit mijnen, de mijnen van Iron Knob, Kalgoorlie
(zie foto's). Terug op de camping was het plan even lekker zwemmen J.T's en vino's. Nou dat zwemmen viel ietsjes tegen het zwembad had ijskoud water en de wind maakte het ook niet veel plezieriger, dus heel snel er weer uit.
Op de nieuwe camping hebben wij een zgn. en-suite site genomen, dat wil zeggen een privé hokje waarin toilet en douche en in dit geval een groot zonnescherm over de gehele site. Tegen de avond kwam een hele sterke zuiderwind van zee opzetten, voor het eerst in deze weken voelde het voor ons zeer koud aan, fleece trui aan en weer een dekbed nodig. Het is nu zwaar bewolkt en we zijn maar binnen in de camper gaan zitten omdat het niet heel erg lekker meer buiten is, aangezien we het bed al hadden opgemaakt was het een beetje erg behelpen.

16/12
Toen we opstonden was het nog steeds zwaar bewolkt en een koude stormachtige wind. Volgens de camping mensen is dit een rechtstreeks gevolg van de cycloon in het noorden. Na een vermoeiende tocht vanwege de zware kop/zijwind zijn we aangekomen in Jurian Bay. Onderweg werd het in de buurt van Jurian Bay heel erg mistachtig, wij dachten dat het een zandstorm van het hele fijne witte duinzand was, maar het bleek gewoon rook te zijn. Er moet ergens diep in het zuiden een behoorlijke brand zijn. De campingmensen vertelden ons, dat ze het gisteren ook al roken maar ze weten niet waar de brandhaard is. Door de straffe wind kan de brand wel 1000 km verderop zijn en je ruikt dan ook daadwerkelijk de rook ervan over een dergelijke grote afstand. Dus geen zorgen het is ver van ons vandaan.
Vanwege de storm hebben we ons zelf een kado'tje gegeven nl we hebben een zgn chalet gehuurd, om nog een middag en avond opgevouwen in het campertje te zitten zagen we niet echt als een leuk vooruitzicht. We hebben net bij de plaatselijke “backery” een Pie gegeten, die was weer heel erg lekker. En we gaan vanmiddag lekker binnen in de woonkamer, met de airco aan, zitten lezen en een beetje T.V. kijken voor het nieuws en daarna koken in een ruime keuken dat is ook wel weer eens prettig voor een keertje, en daarna in een echt lekker groot bed slapen, dus hebben we de volgende dag voor ons doen eens lekker uitgeslapen.

groetjes van Dolf en Carmen.

Hi Gerry en Jim,
Maybe you don't know but you can click on translate in this site, however it is a good way to keeping up your Dutch, reading this site in our language.

Hi Nic & Gill,
Sorry to read that you have had that power problem when you were away, I remember that your freezer was rather full. Thank god for the insurance.

• 16 December 2009 - 10:20

Peter En Emmy:

Ha wereldreizigers,

Lekker even een chalet met wat meer ruimte(en uit de wind)!! Als je buiten leeft maakt het allemaal niet uit maar als je binnen zit is een beetje ruimte wel lekker, denk ik!Op de weg naar beneden naar die mijnen moet je geloof ik geen tegenliggers krijgen!! Hoe is de "kerstsfeer" bij jullie? Merk je verschillen, in Australie is het geloof ik gewoon maar 1 kerstdag toch?

• 16 December 2009 - 10:21

Peter En Emmy:

klik al op verzenden, maar natuurlijk veel liefs uit Brielle!

• 17 December 2009 - 08:41

Martijn:

Ter informatie voor D&C: Nederland is bedekt onder een dik pak sneeuw.
    In het noorden ligt zo'n 30 cm en in Rotterdam zo'n 5 cm, maar er komt vandaag nog meer aan.
    Om maar even de tegenstellingen qua weerbeeld aan te geven tussen NL en Australië.

• 17 December 2009 - 10:22

Paul En Edit:

Het kost een beetje moeite om ons voor te stellen, dat je het nodig vindt om een schaduwplek op te zoeken, met temperaturen hier onder het vriespunt en dat dikke pak sneeuw!

Heel veel liefs, Paul en Edit

• 17 December 2009 - 11:25

Hans En Karin:

Hoi Carmen en Dolf.
    Is dat wat..zit Hans eerder de mail van jullie te lezen dan ik de afgelopoen keren moet niet gekker worden met die man van mij. HEERLIJK DIE SNEEUW HIER!! Een prachtig plaatje maar niks vergeleken wat voor mooie plaatjes jullie sturen,wat Em al zei ook wel weer lekker een beetje ruimte,we zitten al weer te wachten op jullie volgende mail. Dikke zoen Hans en Karin

• 17 December 2009 - 18:34

Cynthia:

Brrrr... sneeuwneus zoekt warmte.....

De weersverwachtingen voor jullie kant zien er goed uit. Geniet van die warmte en mooie bloemen. Voordat je het weet ben je weer hier bezig om de ijsbloemen van je ruit moet krabben