Van Coral Bay terug naar Geralton - Reisverslag uit Sydney, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Van Coral Bay terug naar Geralton - Reisverslag uit Sydney, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Van Coral Bay terug naar Geralton

Door: carmenendolf

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

14 December 2009 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

11/12
Terug naar Carnarvon, vanwege de hitte zijn we zo als gebruikelijk vroeg op gestaan, onderweg zagen we eerst een grote Wedgetail Eagle, en wat vorige keer niet lukte ging nu wel goed, hij wilde nu wel op de foto en hij/zij deed zich ondertussen tegoed aan lekker vers vlees, wederom heel veel geiten gezien. We zijn gestopt bij een Roadhouse, en aangezien we een grote brug zagen, moest daar wel een rivier onder liggen. Nou die lag er ook en niet zo’n smal stroompje echt meters breed, alleen nu kompleet droog, maar dat geeft je wel een idee hoe het tekeer kan gaan als het regent. Bij dit roadhouse hebben we weer zo’n enorme grote road train gezien, terwijl ik op de brug stond te fotograferen kwam hij aan, je begrijpt dat ik me helemaal tegen de railing van de brug ben gaan staan. Een stuk verder op kwamen we een afslag tegen naar diverse homesteads leidde, dan zie je gelijk hoe afgelegen zo’n boerderij is en hoe ver de mensen uit elkaar wonen. Bovendien is de weg naar de homestead toe, vanaf de rijksweg alleen maar dirt roads, dus gewoon een vast gereden zandweg. Aangekomen in Carnarvon eerst de camping geregeld, benzine getankt en daarna naar de "Blow Hole's" gereden.
Onderweg zijn we weer een paar wandelende biefstukken tegen gekomen en die nemen gewoon voorrang met oversteken, en ze staan je dan heel stom aan te kijken ( ze zijn gewoon ontzettend nieuwsgierig, alleen gaan ze ervandoor als je uit de auto komt om van dichtbij een foto te maken) . Langs deze weg staat een waarschuwingsbord dat er in dit gebied een tekort aan drinkwater is, dat moet je zelf vanuit Carnavon meenemen. Het geldt zelfs voor de natuurcamping daar. Die blowhole's zijn echt heel bijzonder je ziet ze in principe niet totdat er een golf aankomt dan krijg je een soortement van gyser van zeewater wat omhoog spuit, als je te dicht bij komt ben je drijfnat van het spatwater. Deze kust is ook weer heel mooi alleen wat ruiger dan hoger in het noorden. Op de terugweg naar Carnarvon zagen we heel veel " Willy Willy's" dat zijn kleine zandwervelstormpjes. Ook zijn we 2 rivieren overgestoken de Mirilya en de Gasgoine, deze zijn ongeveer tussen de 40 en 50 mtr breed en staan kompleet droog, je ziet wel dat er een enorme hoeveelheid water met enorme kracht doorheen dendert als het geregend heeft, aangezien er totaal geen begroeiing op de rivierbedding te zien is.
. We hebben weer voor de camping “Winersun”gekozen, omdat deze camping ons de vorige keer zo goed bevallen was, goede service ze hebben ons zelfs een nieuwe kortingskaart voor Top Tourist campings gegeven, dat mocht eigenlijk niet. Bij het huurcontract van de camper kregen we zo’n kortingskaart en die is normaal maar 30 dagen geldig, nou deze mensen vinden dat onzin. De manager van de camping vertelde ons ook dat we er heel goed aangedaan hebben om via de kust terug te gaan daar de temperaturen in de "Pilbara" 50 graden en plus zijn, het NP Tom Price en omgeving zijn gesloten voor toeristen. Hierna hebben we met een goed gevoel het zwembad en de verkoeling ervan opgezocht. De foto van de grote schotel is een NASA hulpstation hiermee wordt de Discovery en het ruimte station gevolgd.

12/12
Op weg naar Kalbarri moesten wij bij het Wooramol Roadhouse tanken. Weer zo’n kleine gemeenschap met privé vliegtuig en landingsbaan, echter hier heel weinig comfort voor de toeristen, als je hier overnacht sta je op een grote asfaltparkeerplaats, met primitief sanitair. Aangekomen in Kalbarri eerst naar het toeristen info gegaan en een riviercruise geboekt, die vertrok om 17.00 uur dus na de hete middag, het was heel lekker op het water. De Murchinson rivier is bij Kalbarri en omgeving grotendeels een zoutwater rivier er stroomt met de vloed meer zout water in, dan er zoet water vanuit het noorden komt. Hij is heel breed hier, echter wel heel ondiep maar omdat het hoogtij was konden we wel 10 km stroomopwaarts varen. Het hele gebied rond de rivier is in handen geweest van een Sjeik uit Saoudië, die er hier zijn winter residentie van maakte. Hij heeft veel goeds voor het eco-systeem in de omgeving gedaan, tegenwoordig verzieken de toeristen het gebied als ze off road met squads rijden, ze rijden de bush kapot, en dan krijg je uiteraard een negatieve spiraal, de beesten hebben geen eten, de grond erodeert etc etc. Onderweg hebben we nog enkele kangaroo's op kleine strandjes gezien, die graven op ca 2 mtr vanaf de waterkant met hun voorpoten een kuiltje, en het water wat dan omhoog komt is zoet water ipv zout, dus die beesten zijn nog niet zo stom.

13/12

Na het ontbijt naar het strand gelopen voor info over Pelikanen die krijgen daar elke ochtend een paar vissen, we waren er heel snel weer weg want het was eigenlijk alleen maar leuk voor kinderen die mogen dan een visje aan de pelikanen geven. Daarna opweg naar Geralton we hebben de scenic drive genomen die is wel wat langer maar veel mooier. Op de camping aangekomen eerst maar eens even alle vuile was weg gewerkt, het droogt waar je bij staat. Daarna lekker gelezen, gezwommen een hele luie zondag dus.
Op de radio onderweg hoorden we de weersverwachting die waarschuwde voor een Cycloon boven Broom met windsnelheden van boven de 250 km per uur, maar ook hevige thunderstorms bij Tom Price en Newman, daar hadden we dus gezeten als we de oude route hadden gevolgd.
Je ziet dus er is altijd ergens een reden voor.

PS Remco en Ger hebben jullie erg veel last van het weer???.

Wat jammer voor jullie dat het zo koud is in Nederland wij genieten nog maar effe van het heerlijke zonnige weer hier, dat is dus even zout in de wonden wrijven. ha ha ha.

Tot de volgende mail
groetjes van Dolf en Carmen

• 14 December 2009 - 09:23

Gerri En Jim:

Ik leest zo veel Hollans dat ik in eenst weer Hollands can praaten.
    Looks like you're having a ball. Cheers Gerri and Jim.

• 15 December 2009 - 11:43

Hans En Karin:

Hoi Carmen en Dolf het is hier nu overdag rond het vriespunt en s`nachts vriest het een graatje of 6 dus lekker fris en jullie maar puffen in de warmte,vervelend hoor!!
    blijf genieten en neem de warmte in je hart mee naar nederland dikke zoen Hans en Karin

• 20 December 2009 - 17:39

Joke En Fred:

Wat een foto's, overweldigend. Hier ligt er 10 cm sneeuw, misschien een witte kerst? Leuk, die pelikanen! Ondanks de hitte hebben jullie toch heel wat water gezien! Zijn jullie met de kerst weer terug?
    Groetjes Joke en Fred