Beren, beren en walvissen - Reisverslag uit Campbell River, Canada van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Beren, beren en walvissen - Reisverslag uit Campbell River, Canada van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Beren, beren en walvissen

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

22 September 2017 | Canada, Campbell River

Donderdag 21 september
Vanmorgen zijn we naar Campball River gereden om de Grizzly safari te gaan doen, in de hoop dat we nu echt beren in het wild zouden kunnen zien. Allereerst hebben we ruim 2 uur gevaren door de mooie natuur van de zeestraat ( Strait of Gorgigia waar we op een gegeven moment nog verrast werden door een aantal walvissen, we hebben een stuk of 3 walvissen ( humpbacks de grootste walvis die hier in deze wateren voorkomt) gezien, uiteraard zie je ze blazen en een rug of als je geluk hebt zie je een staart weer onder water gaan, daar geven ze een plens mee op het water en laten ze een zgn “footprint”achter, dat is een olieachtige vlek op het water en deskundigen kunnen dan een beetje uitmaken welke richting ze zwemmen. Daarna zijn we ontvangen door een aantal mensen die de “berensafari” uitvoeren, het zijn mensen van de Holmalco people die hier op dit stukje natuur de gidsen zijn en alles van de hier levende grizzly beren weten. Uiteraard werden we heel erg geïnstrueerd om in de bus te blijven totdat zij het sein gaven dat het veilig was om uit te stappen, zij weten waar de beren zich meestal ophouden, hoe hun gedrag is èn zij + plus de biologe en captain van de boot, hebben berenspray bij zich voor noodgevallen. We zijn eerst naar een beveiligde uitkijkpost gebracht en dat beveiligde moet je zien als een uitkijktoren waar wij letterlijk achter een hek zitten en de beren vrij rond lopen, een soort van omgekeerde dierentuin. Op uitkijk punt 1 geen beer te bekennen. Daarna mochten we (als we maar in een groep bij elkaar bleven èn daar werd echt scherp door de rangers opgelet) buiten de “hekken” van een uitzichtplatform naar de rivier die bol staat van de zalmen, die in dit tijdstip van het jaar de rivier opzwemmen om te paaien, kijken of er beren aan het vissen waren. En hemeltje wat hebben wij geboft, als eerste een grote zwarte grizzly mannenbeer die op zijn gemakje in de rivier stond om een zalm te vangen, daarna een jonger mannetje die heel scherp in de gaten gehouden werd door het oudere “dominante”mannetje, en als een kers op het toetje een moeder beer met 3 cubs. Uiteraard zijn de cubs op deze tijd van het jaar al behoorlijk groot maar ze worden stevig verdedigd door “mams” op een gegeven moment vond moeder dat het jonge mannetje te dicht bij haar cubs kwamen en die werd even behoorlijk met wat grauwen en snauwen door mama beer op zijn plaats gezet. De rivier staat echt bol van enorme grote zalmen, de beren vangen ze, ze eten vooral de buik daar zit het meeste voedsel in ( zalmeieren en de huid omdat daar het vet onder zit èn dat hebben de beren nodig voor de winterslaap). We zijn nog naar een ander uitzicht punt gereden waar de beren zich ook ophouden helaas daar geen beer meer te zien, alleen een overvloed aan gedode zalmen zie liggen te rotten op de oevers en daar hebben de andere dieren bv zeemeeuwen weer een overvloedige maaltijd van. Ja bij z’n overvloedige tafel mag je als beer kieskeurig zijn en het beste van het beste opeten en de rest achteloos achter laten, de wet van de voedselketen of te wel gewoon de natuur. Nu moeten jullie niet denken dat dit een "beveiligd" beren reservaat is , absoluut niet het is gewoon puur natuur, heel veel tours hebben niet het geluk dat wij vandaag hebben heb gehad, slechts op 1 plekje ( van de 5 uitzicht punten hebben wij beren gezien, het is echt berenland hier en de locals weten waar beren zich meestal zich op houden. Op de terugweg hebben we nog een aantal walvissen kunnen spotten, een stuk of 2 a 3 aan de zijkant van de boot en we hoorden er steeds 1 achter ons “blazen” maar die liet zich niet fotograferen. Je moet je daar ook niet te veel van voorstellen als je geluk hebt zie je een wolk water, een grote rug en heel soms slaat hij/zij met de staart op het water, maar je voelt je toch heel bevoorrecht als je dit mag zien en beleven. Nou jullie begrijpen wel dat dit een dag met een gouden randje wat temeer omdat de temperatuur super was (rond de 20 graden) en een stralend blauwe lucht met zon.

groetjes van een zeer gelukkige Dolf en Carmen

• 22 September 2017 - 07:48

Ria Van Den Berg:

Wat hebben jullie het weer geweldig!! Nog héél veel plezier met/in de rest van jullie reis!
    Groetjes, Ria

• 22 September 2017 - 08:29

Cynthia:

Wow!!!! Super gaaf dat jullie dit zo hebben kunnen zien!! Geweldig om de natuur zo in zijn kracht en pracht te zien. Daar kun je nog lang van nagenieten. Liefs, Cyn

• 22 September 2017 - 09:26

Bianca Lentze:

Ohhh, wat een fantastische reis weer met hele mooie avonturen en foto’s. Ik kan echt genieten van jullie verhalen, meer-meer

• 22 September 2017 - 10:04

Angela :

Wat ontzettend leuk dat het gelukt is om beren te spotten!! Liefs, Angela en Tijmen

• 22 September 2017 - 13:02

Paul En Edit:

Ha lieve bofkonten, wat een geluk hebben jullie gehad! En prachtige foto's! Heel bijzonder!
    Nog heel veel plezier, liefs, Paul en Edit

• 22 September 2017 - 17:09

Peter En Emmy:

Ha lieverds,
    Wat een mooi verslag! En wat ik de mooiste zin vindt:"groetjes van een zeer gelukkige Dolf en Carmen"!!
    Heerlijk om te lezen.
    Groetjes vanuit een zonnig Andalusië

• 24 September 2017 - 10:00

Hans En Karin.:

Hallo Dolf en Carmen.

Als eerst gefeliciteerd met jullie trouwdag!!
    Wel iets te laat maar ik zit nu pas achter de computer.
    WAUW WAUW !!!!!!
    Wat mooi allemaal en indd een dag met een gouden randje!
    Wat een belevenis allemaal en hier ga je voor en de mooie natuur!
    Prachtig allemaal!
    Fijne dagen nog en we kijken uit naar het volgende verslag!
    XXXXXXXXXXXXXXX H/K