Yes I did it, zwemmen met een Whale shark - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu Yes I did it, zwemmen met een Whale shark - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van carmen en dolf hallensleben - WaarBenJij.nu

Yes I did it, zwemmen met een Whale shark

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen en dolf

20 Juli 2016 | Australië, Coral Bay

Zondag 17 juli ’16
Het was vanmorgen bewolkt toen we wakker werden, de zee was zeer onstuimig zeer hoge golven op het reef en zo rond 10.30 uur begon het te motregenen dat overging in een stevige plensbui van een paar uur. Het is nu droog maar een Hollandse grijze lucht. Dan zit je in je campertje toch wel beter als onze buren die hebben een tentje met luifel als woongedeelte waar de regen van de zijkant binnenkomt. Het is nu (12.30 uur) droog. Die droge periode duurde maar heel kort, het is daarna echt gaan stortregenen waardoor we in de camper gezeten hebben. Gelukkig is hij ruim genoeg om een dagje in door te brengen, maar dat moet geen dagen duren dan wordt het toch wat krapjes allemaal.
We zijn, in de korte droge periode, even naar de overkant gelopen ( het winkelcentrum) en toch een boeking gemaakt een excursie zwemmen met de “Whale sharks” voor as woensdag, de weersvoorspellingen vanaf dinsdag zijn zo goed, het wordt weer zonnig en warm, de wind gaat liggen en de golfslag wordt een heel stuk lager woensdag zelfs heel laag, én je krijgt een dik wetsuit tegen de kou, joeppie we zijn blij dat het toch nog doorgaat.

Maandag 18 juli ’16
Het weer is, zoals beloofd, aan het opknappen en we hebben een tochtje “whale watching” geboekt voor morgen. We hebben zo rond de middag een heel stuk, heerlijk in het zonnetje, langs het strand gelopen en daarna een rustig middagje in de schaduw van de boom naast onze camper lezend doorgebracht, helemaal niet vervelend. Het werd tegen de avond echt koud, een onbewolkte hemel, volle maan en hele grote sterren, nou dan koelt het goed af ’s nachts, maar dan krijg je de volgende dag, wel een hele mooie zonnige dag.

Dinsdag 19 juli ’16
Vanmorgen om 9 uur naar het verzamelpunt direct naast de camping, voor ons pakweg 20 mtr lopen om aan de excursie “whale watching” te beginnen. Een kleine groep 20 mensen op een ruime motorcatamaran. Het weer is prachtig maar er staat nog wel een behoorlijke zeegang golven van ruim 3 mtr zodra je buiten het reef komt. Allereerst een dolfijn, daarna een schilpad gezien, en o jeetje daarna 3 walvissen gezien, het was een moederwalvis met en jong en een “compagnon” die voor en langs de boot zwommen. De schipper deed echt zijn best om het spulletje te volgen, maar op een gegeven moment werd het te ondiep en moest hij terug naar dieper water. Dat was helemaal niet verkeerd want vrij snel kregen we weer gezelschap van walvissen, en meestal zie je ze eerst spuiten, dan een grote rug boven komen en als je geluk hebt ook nog een staart voordat ze weer onderduiken. Die staart geeft dan wel een “footprint” in het water het is een soort van grote olieachtige vlek. Maar wat je niet echt vaak ziet is een echte springende walvis èn oooooh wat waren we blij dat we dit ook gezien hebben, redelijk dicht bij de boot sprong er ineens een walvis hoog uit het water, wat een pure mazzel dat ik hem met de kleine camera kon nemen, je moet de foto ( die we op de site zetten, als je dit kunt maar een beetje uitvergroten) maar dit is zo indrukwekkend zo’n enorm dier dat zich uit het water verheft en met een klap terug in het water valt. Daarna nog een schooltje bottlenose dolfijnen die rond de boot aan het spelen was, dus onze dag kon helemaal niet meer stuk. Morgen toch nog lekker eropuit om met de “whale sharks” te gaan zwemmen, die mogelijkheid hadden we een paar dagen geleden, gezien de weersomstandigheden” echt niet verwacht.

Woensdag juli ’16
Vanmorgen liep de wekker om 6 uur af want om 7.20 uur moesten we bij de Coral Bay Dive Centre zijn voor de Whale Shark tour. Iedereen moest natuurlijk een passend wetsuit krijgen en daar gaat best veel tijd in zitten, de groep was 23 man waarvan er 3 alleen als “kijker” mee gingen, waaronder Dolf die kan absoluut niet tegen water wat een temperatuur lager dan 26 graden heeft, binnen 3 minuten zijn zijn handen en armen spierwit en krijgt hij kramp, dus helaas dit avontuur alleen vanaf de boot bekijken, waar hij overigens helemaal geen moeite mee heeft.
De eerste tour was al om 9.15 op het binnen reef en was het nog redelijk kalm en de diepte is daar max 5 mtr, lage golfslag. Daarna koers gezet naar het open water voorbij het buitenreef, toch gauw zo’n 40 km varen. Onderweg hebben we weer humpback walvissen gezien vrij dicht bij de boot kwamen er steeds 2 naast elkaar boven water, rond 11.15 had het spottervliegtuig een whale shark gezien en werd er koers gezet naar het gebied, voordat we bij die whaleshark waren kwam er een “leopardshark” gewoon heel nieuwsgierig naar de boot toe zwemmen, zo’n leopardshark is ongevaarlijk. Ondertussen waren we in twee groepen verdeeld, zodat de veiligheid van iedereen gewaarborgd blijft en ze controle kunnen houden dat de zwemmers niet te dicht bij de whale shark komen. De zee was daar zo’n 40 mtr diep en de golfslag was inmiddels weer stevig hoog geworden. Ik zat in groep 2 en op het moment dat ik in het water kwam zat ik vlak bij het dier, dat had ik niet verwacht en de kamera was nog niet in aanslag. Nu moet je eerst achter het beest zien te komen en daarna langszij mee zwemmen. Omdat de zee best stevig ruw met grote golven was met een stevige stroming, waardoor het zwemmen best zwaar was, heb ik alleen een foto kunnen nemen van zijn achterkant en is de staart goed te zien. We hebben wel een foto van het hele beest maar die hebben niet zelf genomen, maar we plakken hem toch in het dagboek zodat jullie een idee krijgen hoe zo’n beest eruit ziet. (Het is de laatste foto bij dit verhaal) Overigens ter geruststelling een whaleshark is eigenlijk een hele grote haai maar het is, net als een walvis, een plankton eter hij/zij heeft geen tanden, geen blaasgat zoals een walvis, en is totaal ongevaarlijk. Op de terugweg nog een hele nieuwsgierige kleine walvis een( Minky?) Whale gezien én een tijgerhaai, het was een dag met een goudenrandje met ster. Enne het water was 22 graden en dankzij het dikke wetsuit heel goed uit te houden.

• 20 Juli 2016 - 13:28

Cynthia:

Ohh wat ontzettend gaaf moet dat geweest zijn!! Weer een excursie om nooit meer te vergeten. Het wordt een aardig rijtje aan speciale herinneringen op deze manier.
    Geniet er nog dubbel en dwars van.

XXX, Cynthia

• 20 Juli 2016 - 13:31

Paul En Edit:

Ha lieve levensgenieters, wat 'n droomreis!! Jullie hebben een vakantie waar hééél erg lang van kan (na)genieten! Veel liefs, Paul en Edit

• 20 Juli 2016 - 14:31

Ton Schuring:

Hoi Carmen en Dolf,

Wat een geweldige reis met unieke ervaringen, die ik met jullie, mooi en gedetaiieerd beschreven dagboek kan volgen.
    Veel plezier nog voor de komende weken.
    Groetjes
    Ton ( en Franza )

• 20 Juli 2016 - 22:05

Sonja:

Hoi Carmen en Dolf,
    Dit is echt gewedig om mee te maken, om nooit te vergeten.
    Wat zul je je nietig hebben gevoeld in het water, wat eem bijzondere ervaring, top

• 21 Juli 2016 - 01:59

Gerri And Jim:

Hello Carmen and Dolf,
    What a great holiday you are having keep it up.
    Gerri and Jim.

• 24 Juli 2016 - 10:47

Hans En Karin:

Hallo lieve Carmen en Dolf!

WWWAAAUUUWWWW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!